Apples dataetiske forretningskultur

En række virksomheder markedsfører sig på deres tilgang til kunders data og privatliv og differentierer sig dermed fra de multinationale datagiganter. Et af de bedre eksempler på en virksomhed, der har skabt sig et brand, som rimer på privacy, er Apple.

En af verdens rigeste virksomheder har et særligt godt argument for at skille sig ud som en privacy-bevidst tech-virksomhed. Dens forretningsmodel bygger nemlig på at sælge fysiske produkter, hardware, og ikke på at kapitalisere på data ved at sælge adgang til deres kunder til tredjeparter som fx markedsføringsvirksomheder.

Apple er samtidig kendt for et notorisk fokus på privacy internt i selve virksomhedens organisation, hvor et hold af privacy-eksperter er involveret i alle processer og har direkte adgang til Tim Cook.

Apple har det, man kan kalde en dataetisk forretningskultur.

Apple’s øverste chef Tim Cook holdt sig ikke tilbage. Som hovedtaler til en middag i Washington DC i midten af 2015 gav han sine største konkurrenter en ordentlig opsang.

“Vores privatliv bliver angrebet fra alle sider“, sagde han. “Silicon Valleys største virksomheder har bygget deres succes ved at lokke persondata ud af deres kunder. De opsluger alt, hvad de kan om os og kapitaliserer på den viden. Det synes vi er forkert. Det er ikke sådan en virksomhed Apple ønsker at være.“

Cooks ord var tydeligvis henvendt til Google, Facebook og andre datadrevne forretningsmodeller, som leverer ‘gratis’ services, men hvor kunderne betaler en ukendt pris med deres data.

Hvordan er Apples praksis dataetisk?

Apple’s privacy branding er ikke kun markedsføring. Deres budskaber hænger tæt sammen med en dataetisk forretningskultur.

Apples Senior Director af Global Privacy, Jane Horvath beskrev denne i begyndelsen af 2017:

  • Dataetik handler for Apple om at forstå, hvad der er ‘rigtigt’ og hvad der er ‘forkert’ set med deres kunders øjne. De betragter den data, som deres kunder deler på deres platforme, som kundernes, ikke Apples.
  • Den dataetiske tilgang er drevet helt fra topledelsen og er også understøttet som en værdi blandt medarbejderne.
  • Privacy er strategisk og med vilje en del af deres produkters design. Det sker f.eks. ved at der i alle deres produktteams også er en privacy-ekspert, der involveres helt fra starten af alle processer.
  • Apple tror på, at den teknologi, de udvikler, skal give individer kontrol over den måde deres data indsamles, bruges og deles på.
  • De steder, det er muligt, indsamles slet ikke data. Det vil sige, data kan behandles direkte på deres kunders enheder.
  • Når der er behov for server-behandling af data som f.eks. med SIRI, News, Spotlight og Maps, indsamles data anonymt uden at kunne identificeres.

Se Jane Horvath fortælle om Apples dataetiske tilgang her.

Hvad kan europæiske virksomheder gøre?

I dag oplever mange borgere, at de mangler overblik og kontrol over de data, de fodrer online-tjenester med. Det handler om personlige data som navn og adresse, sygdomme og lidelser, behov og drømme, om vores familie og vennenetværk, vores bevægmønstre og vaner data, der danner vores digitale identitet. Derfor vokser skepsissen og bekymringen. Specielt efter afsløringerne i 2013 af den amerikanske efterretningstjeneste NSAs indsamling og overvågning af data fra større amerikanske internetvirksomheder er det begyndt at gå op for forbrugerne, at web 2.0. ikke kun er big data, det er også big brother.

De europæiske virksomheder og organisationer har et godt argument for at følge amerikanske Apples eksempel. Mange private og offentlige virksomheder efterlever i forvejen den europæiske lovgivning, som er noget skrappere end den amerikanske. Samtidig har mange en grundlæggende respekt for privacy og lagrer ofte data på europæisk grund uden for NSAs rækkevidde. Mange vil derfor kunne gøre Apples dataetiske forretningskultur efter.

Læs her også om DataEthics og DANSK IT's nye netværk om dataetik

En dataetisk tilgang skaber tillid og tryghed blandt ens kunder. Hvis en virksomhed har en dataetisk tilgang, så bør den fortælle sine kunder det klart og tydeligt. Fx tror 8 ud af 10, at alle virksomheder sælger data videre til 3. part. Det gør de færreste. Men tag intet for givet og fortæl kunderne det. Hav en klar og tydelig privatlivspolitik, der fortæller, hvad virksomhede gør og ikke gør med data, hvordan data bruges, beskyttes og skaber værdi for brugerne og virksomheden selv. Erhvervsstyrelsens privacykompasset.dk kan være et først skridt.

Artiklen blev første gang offentliggjort på Samfundsdesign.dk

DANSK IT og Dataethics har indgået et samarbejde om at styrke fokus på brugen af data og sikre, at den digitale infrastruktur tager hensyn til og beskytter individet. Du vil fremover kunne læse udvalgte artikler fra Dataethics i DANSK IT’s nyhedsbrev og her på vores hjemmeside.